dinsdag 5 april 2011

Ik was zo dom om gisteravond de bijwerkingen van bestralingen en chemokuren op te zoeken .
Jeetje wat een toestand kan dat worden.
Van bestralingen is het moezijn wat de boventoon voert maar bij chemo's komt er toch een waslijst.
Natuurlijk weet ik niet welke ik krijg maar sommige bijwerkingen staan bij bijna alle chemo's.
En het rottige is dat ik bij de Hobbydoos twee dames heb mee gelezen die chemo's kregen.
Wist ik dat ik het zelf zou krijgen.
Een ernstige bijwerking is bij een bepaalde soort chemo dat je nagels af kunnen vallen en dit had een van de dames.Verschrikkelijk toch.
Dan heb ik het niet over de afbreuk van rode en witte bloedlichaampjes en de bloedplaatjes,
aften, zweren in de mond, braken.
Verschrikkelijk toch?
Ik weet het, ik moet afwachten wat ik ga krijgen , soort chemo, misschien valt het allemaal wel mee en hebben ze van alles verbetert na 2008 waar deze site van dateert.
Toch....
Al met al ga ik steeds meer beseffen dat het echt dikke poep is. het valt echt niet mee .
Lig ik fijn te lezen vliegt het mij in een keer weer aan....borstkanker Catharina.

Wij gaan ieder jaar met onze vrienden in het najaar een midweek naar Limburg.
Nu zegt hij steeds,,, Straks weer fijn naar Vijlen, Catharina."
Heel lief bedoeld hoor, maar ik weet helemaal niet of ik daar zin in heb, wie weet hoe ik mij voel.
Je moet toch meedoen met wandelen uit eten, winkelen enz.
Wandelen is voor mij zo wie zo daar al moeilijk met de hoogte verschillen en dan helemaal denk ik.
Toch maar eens met hun bespreken hoe ik het zie.
Mijn vriendin heeft ook borstkanker gehad met de hele toestand ernaast maar zij heeft eigenlijk weinig klachten gehad behalve vermoeidheid.
Ik moet eerlijk zeggen dat zij het hele gebeuren heeft weggestopt.Zij is de hele tijd een struisvogel geweest.

Wat een verhaal, maar dit is nu echt....hart luchten....

7 opmerkingen:

  1. Dompie! Ik heb net op een site gelezen dat je al die bijwerkingen absoluut niet hoeft te krijgen, sowieso krijg je ze niet allemaal. Je moet wel elke bijwerking bespreken met je arts die je hebt, hij of zij kan je dan iets geven dat je er minder last van hebt las ik.

    En als jij tegen de tijd dat het reisje naar Vijlen aanbreekt wel wilt gaan, gewoon om er even lekker tussenuit te zijn, dan ga je toch lekker met papa mee en dan ga je niet wandelen, uit eten, winkelen enz. Dan ga je daar heerlijk in de tuin liggen op een ligbed, boekje mee, lekker veel dekens om (bedenk me net dat het in het najaar is hahaha) en even genieten van het ertussenuit zijn. Ik neem aan dat jouw vrienden dan wel snappen dat je dan het misschien niet aankunt om al die dingen te doen, maar dat je het wel lekker vind misschien om er even tussenuit te zijn. En misschien heb je daar rond die tijd helemaal geen zin in, dan kun je dat ook zeggen, niks mis mee!
    Hou je taai lieverd, ik hou van jou! En je weet het; Kermit zorgt voor je hoor, is ingestraald met mijn liefde voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met dompie bedoelde ik dat je een dompie bent dat je dat leest. Mag ik ook nooit van jou doen en je doet het zelf ook :-p
    Ik denk ineens laat ik dat nog maar even verduidelijken, anders denken andere lezers dat ik je een dompie vind dat je dingen niet goed leest oid.
    Mijn mama is geen dompie hoor, in de zin van dat ze dom is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Catharina en Jessica,

    Ik begreep best dat je je moeder geen dompie vindt. Je hebt gelijk dat je echt niet alle bijwerkingen krijgt die er vermeldt staan. In bijsluiters van medicijnen staan ook alle bijwerkingen, ook al heeft maar 1 persoon die gehad. Ik begrijp best dat Catharina daar heel erg depri van wordt. Dus Catharina, niet meer zulke sites lezen, eventueel pas doen als je weet welke chemokuur je krijgt, maar beter is pas lezen als je een bijwerking krijgt.
    Najaar is nog ver weg en misschien heb je dan juist wel zin.
    Ik wens je verder heel veel sterkte en het is goed alles van je af te schrijven. Zet 'm op.

    Lieve groeten, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Catharina

    Ik ben het met de anderen eens dat je niet al die sites moet lezen want je onthoud op het moment alleen het negatieve. Er zijn zoveel die chemo en bestraling krijgen en die weinig klachten hebben, alleen vermoeidheid.

    En jullie vakantie kan toch gewoon doorgaan, je bent niet verplicht om te wandelen , je kunt doen wat jij prettig vindt en anders passen zij zich deze keer aan jou aan.

    Groetjes Frea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik kan me voorstellen dat je wel wilt weten waar je rekening mee moet houden, maar het is te hopen dat het allemaal mee gaat vallen.
    nu je het allemaal weet gaat het straks misschien allemaal wel makkelijker als ze alles gan uitleggen want je weet al een beetje hierover.
    ga niet zitten tobben want je weet nog niks over het geen je krijgt.
    en denk nog maar niet aan het najaar dat komt vanzelf.
    je moet dan zelf aangeven wat je wel of niet kan en als je het niet ziet zitten moet je dat gewoon zeggen.
    als ze dat niet kunnen begrijpen dan is dat hun zor0g en niet de jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Jessica, nu denk ik dus dat jouw moeder dom is. Ik wist het van Wilh., maar je hebt nu m'n beeld van je moeder verstoord!!!! Hahaha. Ze is ook een dompie dat ze dat soort dingen gaat lezen. Moet je kijken wat er voor waslijst bij de blije pillen zit... Komt die tijd, komt die zorg. En dan kun je idd altijd nog informatie inwinnen.

    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. niks geen dompie, ik had het ook gedaan. De halve tijd was ik ook aan het uitzoeken wat er gebeurd. Toe maar hoor Cath. gewoon uitzoeken geeft je inzicht. Voor de Tamoxifen hoef je niet bang te zijn, dat kan ik je al vertellen, heb alleen in de nacht het soms heel warm, heb ook al utgezocht hoe ik er uit kan zien tijdens en na de bestraling. Tuurlijk dat is het ergste wat je te zien krijgt maar voor mij geeft dat rust. Het betekent ook dat het veel minder kan. kus en knuf van Gien

    BeantwoordenVerwijderen